fbpx
Tekst alternatywnyul. Polna 6b 44- 352 Czyżowice           Tekst alternatywny kontakt@personalbest.pl           Tekst alternatywnyTel. +48 883 278 740
Oddychanie- jak łatwo powiedzieć

Oddychanie- jak łatwo powiedzieć

Oddychanie. Tak łatwo powiedzieć.

Przecież każdy z nas oddycha. Cały czas, nieustannie od narodzin do śmierci.

Nie zastanawiamy się nad tym, nie myślimy o każdym oddechu, jak go nabieramy, ani jak go wypuszczamy. No chyba, że ćwiczymy, walczymy o życie.

Wtedy każde zaczerpnięcie powietrza jest ważne.

Dlaczego piszę o oddychaniu?

Bo chcę wspomnieć o oddychaniu dolnożebrowym, lub przeponowym inaczej.

Wbrew pozorom- prawidłowo oddychać powinniśmy się nauczyć.

Po co?

  • By, jak kiedyś wspominałam, zaktywować przeponę.
  • Dotlenić każdą komórkę w ciele, a przez prawidłowe oddychanie możemy to wspomóc.
  • By zrobić masaż naszym narządom wewnętrznym, by się lepiej trawiło.
  • By uspokoić nasze skołatane nerwy, opanować sytuacje kiedy mamy ochotę na kogoś wybuchnąć.
  •  By wyciszyć nasz układ nerwowy, a dokładniej jego część współczulną.
  • By poprawić naszą postawę ciała.

Naturalnie dla kobiet jest oddychanie górnożebrowe- znaczy wdech bierzemy bardziej górą ciała.

Dla mężczyzn oddychanie torem brzusznym przychodzi łatwiej.

Jak prawidłowo oddychać?

Pomyślmy o tym jak o napełnianiu butelki. Zazwyczaj nalewamy wodę od dna a później napełnia się wyżej 😉

Tak samo z oddechem. Kiedy nabieramy powietrze NOSEM- starajmy się by powietrze wypełniło najpierw nasz brzuch- tak by nasze dolne żebra rozeszły się w trzech wymiarach- do przodu- tyłu, na boki i na skos- na zewnątrz.

By to skontrolować- połóż dłonie na boku klatki piersiowej w jej dolnej części.  

Nasz brzuch powinien się wtedy delikatnie! (nie bardzo mocno) uwypuklić. Kiedy chcemy zrobić głębszy wdech- pozwólmy by powietrze napełniło się od dołu i zajęło dalszą część klatki piersiowej.

Wydech następuje samoistnie i możemy go zrobić albo nosem lub ustami.

Tak wykonane spokojne oddechy pozwolą nam się uspokoić, polepszyć krążenie krwi, zassać krew żylną z dolnych partii ciała i przepchnąć ją dalej.

Oddychanie torem dolnożebrowym jest świetnym ćwiczeniem, np.  przy bólach kręgosłupa- szczególnie odcinka lędźwiowego.

Już tłumaczę dlaczego. Całym sensem oddychania brzusznego- jest uruchomienie przepony. Ona jest głównym mięśniem oddechowym. Jej odnogi przyczepiają się do trzonów kręgów kręgosłupa lędźwiowego – z prawej od L1-L3, z lewej L1-L2. Mamy więc bezpośrednią korelacje z kręgosłupem lędźwiowym. Do trzonów kręgów odcinka lędźwiowego przyczepia się również mięsień biodrowo-lędźwiowy, który często napięty również wpływa na ból tego odcinka.

A że przyczyn bólów odcinka lędźwiowego jest całkiem sporo, np. : zastój żylny spowodowany stanem zapalnym, napięcia mięśniowe, napięcia pochodzące z narządów wewnętrznych- np. jelito cienkie, lub grube- one są „zawieszone” na naszym kręgosłupie lędźwiowym.

Oddychając torem dolnożebrowym wyciszamy nasz układ nerwowy.

Aktywując i uruchamiając nasze żebra- które często są przyblokowane, wpływamy na nasz układ autonomiczny. (Na głowach żeber- wewnątrz naszego ciała położone są zwoje autonomicznego układu nerwowego, który jest odpowiedzialny za pracę naszych narządów wewnętrznych).

Wspomaga również nasz drenaż żylny.

Uruchamiając przeponę- przez którą przechodzi żyła główna dolna- która zbiera krew żylną z dolnej części naszego ciała ( z kończyn dolnych, miednicy i jamy brzusznej)- wspomagamy jej zasysanie (a jak wiadomo naczynia żylne- są mniej elastyczne niż tętnice, oraz zazwyczaj mają zastawki i jej przepływ zależy głównie od działania pompy tłocząco- ssącej- czyli właśnie prawidłowego oddychania)

Także mając obrzęk nóg, żylaki nóg, czy odbytu lub miednicy mniejszej– prawidłowe oddychanie- jest działaniem wspomagającym leczenie lekarskie i fizjoterapeutyczne.

Wspomaganie drenażu dotyczy również żył kręgosłupa. Jeśli w naszym kręgosłupie, toczy się jakiś proces zapalny, np. przez uciśnięcie korzeni nerwowych przez ucisk dysku, lub zwyrodnienie kręgów, to zwiększa się obrzęk w tej okolicy. By prawidłowo go drenować potrzebne jest znów działanie pompy ssącej by żyły kręgowe mogły sprawnie toczyć krew, odprowadzające składniki stanu zapalnego.

Już nie wspominając o dotlenieniu naszych komórek ciała przez dostarczanie tlenu.

Oddychając przeponowo- wpływamy również na naszą postawę.

Jeśli robimy to w pozycji siedzącej lub stojącej, by przepona mogła prawidłowo się rozszerzyć musimy mieć wyprostowane plecy. Nie możemy siedzieć zgarbieni czy skuleni. Już samo utrzymanie tej pozycji przez te kilka minut wpłynie pozytywnie na naszą postawę.

A wszystkie wymienione wyżej rzeczy, możemy osiągnąć pracując świadomie z naszym oddechem.

Tylko tyle i aż tyle.

P.S. Tematu oddechu nie wyczerpałam. Po więcej informacji zapraszam do sofizjo.pl , która prowadzi profil o nauce prawidłowego oddychania i napisała kilka pozycji z tym związanych.

#fizjoterapia #fizjoterapiasląsk #fizjoterapiaoddechowa #przepona #osteopatia #oddychanietorembrzusznym #żylaki #bólkręgosłupa #bólledzwi #bólnóg #obrzęk #ból #postawa #prawidłowapostawaciała #relaks #medytacja #ćwiczenia #układ autonomiczny #uspokójnerwy #fizjoterapiapersonalbest #gabinet #oddech #oddechtożycie  #drenaż

Dodaj komentarz

Close Menu