fbpx
Tekst alternatywnyul. Polna 6b 44- 352 Czyżowice           Tekst alternatywny kontakt@personalbest.pl           Tekst alternatywnyTel. +48 883 278 740
Wypadnięty dysk- ściema wszechczasów

Wypadnięty dysk- ściema wszechczasów

Ostatnio pisałam o kręgosłupie i kręgach. Teraz to co znajduje się pomiędzy poszczególnymi kręgami czyli krążki międzykręgowe, potocznie zwane dyskami.

Często możemy usłyszeć określenie, że wypadł mi dysk i nie mogę się ruszyć, boli jak jasna …..ciasna:P i proszę mi go wrócić na miejsce.

Tylko czy dysk może wypaść?

Z anatomicznego punktu widzenia- nie, nie może. Dlaczego?

Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

Sam krążek międzykręgowy składa się z pierścienia włóknistego, to jego część zewnętrzna, oraz z części wewnętrznej czyli jądra miażdżystego. Pierścień włóknisty składa się z włókien kolagenu które przebiegają skośnie i się krzyżują, zabezpieczając by galaretowate jądro miażdżyste zostało na swoim miejscu.

Jądro miażdżyste składa się z 80-85% z wody, i stanowi funkcjonalnie „poduszkę wodną” kręgosłupa. Tzn. absorbuje chwilowe naciski na krążek międzykręgowy.

Dodatkowo zewnętrzne pasma pierścienia włóknistego krzyżują się ze sobą pod różnymi kątami i łączą pasma brzegowe trzonów sąsiednich kręgów.

 

Mamy jeszcze więzadła.

Więzadła kręgosłupa chronią kręgosłup i łączą kręgi między sobą. Więzadło podłużne przednie biegnie wzdłuż przedniej powierzchni trzonów kręgów od podstawy czaszki do kości krzyżowej. Z tyłu zaś mamy więzadło podłużne tylne i biegnie wzdłuż tylnej powierzchni trzonów kręgów.

 

Jak widać krążek międzykręgowy jest naprawdę dobrze chroniony i nie ma jak nam „wypaść”.

Na rysunku widać jeszcze więzadło nadkolcowe które łączy wyrostki kolczyste kręgów, więzadło międzykolcowe, które znajduje się pomiędzy poszczególnymi wyrostkami kolczystymi kręgów, oraz więzadła żółte, które łączą blaszki łuków sąsiednich kręgów (mocne i grube więzadła, które wzmacniają ścianę kanału kręgowego). Te wszystkie połączenia  chronią kręgosłup, łączą kręgi między sobą, przeciwstawiają się silnemu obciążeniu mechanicznemu kręgosłupa oraz zmniejszają napięcie i nacisk.

Dobrze, to dlaczego mnie boli? Dlaczego w rezonansie mam napisane dyskopatia?  Co to jest?

Dlaczego boli? Na to nie ma łatwej odpowiedzi.

Przyczyn bólów okolicy lędźwiowej kręgosłupa jest naprawdę wiele. Fizjoterapeuta musi wziąć pod uwagę napięcie mięśni, krążenie krwi i limfy, napięcie narządów wewnętrznych bo one też mają często wpływ na ból okolicy lędźwiowo-krzyżowej czy zablokowanie stawów krzyżowo-biodrowych oraz inne przyczyny nie zawsze wiążące się z mechaniką narządu ruchu. Jesteśmy całością i musimy o tym pamiętać. Nie zawsze ból objawiający się  w okolicy lędźwiowo- krzyżowej czy szyjnej, ma tam przyczynę. Czasem ta przyczyna jest bardzo odległa, lub ma związek z naszym stanem emocjonalnym.

Co do dalszych odpowiedzi. Nic nie jest wieczne. Starzejemy się z każdym dniem, wykonujemy nieprawidłowo czynności dnia codziennego, codziennie przeciążamy nasz kręgosłup długotrwałym siedzeniem, nie ruszamy się,  pijemy mało wody. I nasz krążek międzykręgowy również traci swoje właściwości.

Staje się mniej elastyczny, jest mniejsza zawartość wody, a to ona jest główną poduszką absorbującą obciążenia, zmniejsza się napięcie krążka. Do tego z wiekiem maleje opór pierścienia włóknistego, dodatkowo powtarzające się stale obciążenia i może dojść do pękania włókien, a w dalszych etapach do całkowitego jego rozerwania. Wtedy jądro miażdżyste „wylewa się” i tworzy przepuklinę jądra miażdżystego. Ta zaś przepuklina może uciskać na zwartość otworu międzykręgowego (czyli na korzenie nerwu rdzeniowego i naczynia krwionośne), tworzy się stan zapalny i mamy ból.

Oczywiście, jest to duże uproszczenie bo nie zawsze mając stwierdzoną w rezonansie dyskopatię mamy jakiekolwiek objawy bólowe, czasem nie boli nas nic.

Dlatego tak ważne jest by:

  • Utrzymywać prawidłową masę ciała– wtedy nasz kręgosłup nie dźwiga dodatkowych kilogramów.
  • Ruszać się! Nasze ciało jest stworzone do ruchu. Krążek międzykręgowy jest odżywiany przez naczynia, które wychodzą z przestrzeni szpiku kostnego trzonu kręgu, gdy się ruszamy- spacerujemy, biegamy –„wyciskamy” do krążka składniki odżywcze.
  • Jeśli już musisz siedzieć bo masz taką pracę- często zmieniaj pozycje. Nie istnieje idealna pozycja siedząca, każda będzie obciążać nasz kręgosłup. Wstań i idź po wodę, podejdź do okna sprawdzić co się dzieje na dworze, idź po segregator, do drukarki, na siku, cokolwiek. Tylko zmieniaj pozycję najczęściej jak to możliwe.
  • Wykonuj prawidłowo czynności dnia codziennego. To pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych przeciążeń. O tym jak je wykonywać znajdziesz na stronie fizjoterapia.personalbest.pl. Tam można pobrać ulotkę w której w skrócony sposób opisałam jak uniknąć bólów kręgosłupa w codziennym życiu.
  • Oddychać! Oddech to życie. Jeśli boli i już naprawdę nie umiesz wytrzymać do wizyty fizjoterapeuty- oddychaj. Dzięki temu dotlenisz tkanki- mięśnie, krążek międzykręgowy, usprawnisz krążenie krwi i limfy która zbiera produkty przemiany materii i dzięki czemu szybciej poczujesz ulgę. Wdychaj powietrze przez nos, a wydychaj powoli ustami. Niech twoje oddechy będą powolne i głębokie, trójwymiarowe.

Dodaj komentarz

Close Menu